PRODUKTNYHET: Elektronisk kjøreseddel

Transportnett AS har utviklet skytjenesten tn:driver, en elektronisk kjøreseddel, for ulike typer transport. tn:driver er i hovedsak for deg som har kranbiler, biler på timer og transport av masse. – Vi har store forhåpninger til at tjenesten vil erstatte bruk av manuelle kjøresedler, sier daglig leder Jan Ole Hansen i selskapet.

– Alle sjåfører som kjører på timer og som fyller ut kjøresedler, vil ha stor nytte av skytjenesten, sier Hansen. Han kan fortelle at tn:driver er linket opp mot sjåførens nettbrett eller smarttelefon. – Når de taster inn opplysninger i kjøreseddelen, sendes den online til transportsystemet og videre til regnskapssystemet.

Fjerner flaskehalsen

70 til 80 prosent av norske sjåfører fyller fortsatt ut kjøresedlene manuelt. Andelen som benytter elektroniske kjøresedler, er ifølge Hansen for lav. – Når sjåføren har fullført arbeidsoppdraget, skriver han/hun ut en manuell kjøreseddel med kopi til kunde og oppdragsgiver. Med tn:driver fjerner vi denne flaskehalsen. Skytjenesten leveres med en app i bil, kjørekontorløsning og en egen kundeportal dersom kunden skal ha mulighet til å styre transportørens biler. Dette mener vi forbedrer arbeidsflyten mellom kundens kunde og kunden. Resultatet blir korrekt oppdragsfaktura og større synlighet i verdikjeden, understreker han.

Ineffektiv utnyttelse av ressursene

Fortsatt benytter mange transportselskaper punsjemedarbeidere til inntasting av manuelle kjøresedler. – Det er ineffektiv utnyttelse av ressursene og gjør virksomheten lite kundeorientert. Vi leverer bl.a. transportadministrative systemer til Transportsentralene i Norge, som nå arbeider aktivt med å redusere bruken av manuelle kjøresedler, sier Hansen. Han kan fortelle at TS Forum (forbundet for transportsentralene) sammen med Transportnett har utviklet tn:driver.

For alle som holder på med transportfremføring, er tn:driver et perfekt verktøy
— Jan Ole Hansen, adm.dir, Transportnett

Integrasjon

Skytjenesten tn:driver gjør at kunden kun trenger å installere en integrasjon til et fakturasystem. – Vi er integratoren og navet i kundens produksjon. Vi skal hjelpe dem med å fjerne dobbeltarbeid, statiske operasjoner og redusere administrative kostnader, sier Hansen. – Skytjenesten er bygd slik at man oppretter et odretorg med bilplanleggere, som disponerer kjøretøyene som er tildelt oppdrag.  De planlegger transportfremføringen og får tilbakemelding i skyen om ventetid, kraning og oppdragets varighet osv. Når sjåføren har levert varene til kunde og mottatt signatur i nettbrettet eller på smarttelefonen, går det en umiddelbar melding til et kundetorg for fakturering av oppdraget. Kundens kunde kan også gå inn på samme torg å se hvor langt oppdraget er kommet i prosessen dersom kunden har tilgang til å styre bilene til transportøren.

 Skjermbilder fra app

Perfekt verktøy

Skytjenesten ble i utgangspunktet utviklet for transportsentraler men passer like godt for entreprenører. – For alle som holder på med transportfremføring, er tn:driver et perfekt verktøy, avslutter Hansen. 

NY CASESTUDIE: Log:nett - Navet for all transportinformasjon

– Log:nett med EDI-utveksling fra Transportnett er navet for all transportinformasjon til våre transportører. Uten denne tjenesten måtte vi håndtert sendings-, kolli- og vareinformasjon manuelt, sier IT-ansvarlig Roger Tangen i Onninen AS. – I vår digitale hverdag ville det få dramatiske følger for lønnsomheten.

 

Logistikksjef Tom Mathisen og ansvarlig for transport og utvikling Egil Thoner i Onninen deler Tangens synspunkter. – Skjer det en glipp kan vi i verste fall få straffegebyr. Med Log:nett unngår vi dette, understreker de.

 

4. mai i 2015 gikk Log:nett og SAP på lufta. – Vi er fortsatt i en tidlig fase, og har derfor ennå ikke noen sammenlignbare tall på besparelser. Det har vært noen mindre utfordringer, som er løst tilfredsstillende og uten nedetid.  Prosjektet har vært vellykket, forteller Thoner.

 

Stor elektrogrossist

Onninen er en av Norges største elektrogrossister, med leveranser mot elektro installasjon, elverk, VVS, VA, entreprenører, industri, offshore og offentlige virksomheter. Onninen ble etablert i 1913 og er et familieeid finsk selskap. Det har 2800 medarbeidere og 139 utsalgssteder i Finland, Sverige, Norge, Russland, Polen og Baltikum. I 2014 omsatte gruppen for 1,522 milliarder EURO.

 

Forespørsel

Høsten 2014 sendte Onninen forespørsel til flere leverandører av transportadministrative systemer (TMS). Her ble krav og forventninger beskrevet i detalj. – Etter en intern evaluering landet vi på Transportnetts løsning med EDI-utveksling. Leverandøren har dyp faglig kompetanse på sitt fagfelt og samarbeider med våre transportører, sier Mathisen og Thoner. – Vi var sikre på at deres kompetanse ville komme Onninen til nytte. Så langt har de etterlevd våre forventninger.

 

Integrasjon

Onninen benytter ERP-systemet til SAP med lager- og transportmodul. Integrasjonen mellom Transportnett og SAP er bygd opp som en SAAS løsning. Ruteplanlegging, plukking, pakking, merking med SSCC-etiketter og avslutning av ruter , utføres i SAP. Log:nett er en EDI-meldingsutveksler til våre transportører med sendings-, kolli- og vareinformasjon.  Umiddelbart etter mottatte EDI-meldinger, kvalitetssikres disse og videresendes til transportørene, sier Tangen.

 

Konfigurert innhold

– Når en forsendelse sendes til kunde, vil basis data for innholdet i forsendelsen vises i Log:nett og legges i en mellomlagringsdatabase hvor vi kan spore forsendelsen ned på kollinivå i en track and trace løsning. Deretter sendes EDI-meldinger til transportør, sier Tangen.

Utover dette har Onninen syv distribusjonsbiler hvor Transportnett sin app-løsning benyttes. Sjåførene har lastet denne ned på sine smarttelefoner. Telefonene brukes til å skanne varer ved opplasting på sentrallageret og utlevering til kunde. Mottager signerer på mottatt forsendelse i displayet i smarttelefonen. Informasjonen sendes elektronisk til Transportnetts database og er sporbart via Onninens datasystemer.

 

Innholdsfortegnelse

– Log:nett har en direkte link mot våre kunder. Vi kan via vår web-butikk spore hvor varene befinner seg. Sporingsinformasjonen går inn i Log:nett og sendes til aktuell transportør. Detaljer som vises i sendingsinformasjon vil være forsendelsesnummer, SSCC-nummer, artikkelnummer og kvantum.

 

Forenkler hverdagen

– Log:nett har forenklet hverdagen for våre transportører og medarbeidere på ordrekontoret, sier Thoner. – Transportnett har ansvaret for kommunikasjon og integrasjon mot transportører. Når kolliene skannes inn på terminal, er forsendelsen sporbar for Onninen og våre kunder.

 

Raskere kundehenvendelser

– Med Log:nett kan vårt ordrekontor svare raskere på kundehenvendelser, bekrefte om varene er sendt ut og om det er riktig vare som kunden har mottatt. Onninen kan via en link gå inn i Log:nett for å se hvor varene befinner seg geografisk. Våre egne biler benytter funksjonaliteten i Log:nett med bl.a. sporing, GPS og signatur.

 

Jobbe smartere

Med Log:nett arbeider Onninen smartere. – Dette er en modulbasert TMS-løsning som settes sammen i forhold til kundenes ønsker og behov. Onninens behov er å gi våre kunder riktig sporings- og skanningsinformasjon. I tillegg skanner vi egentransport samt lager egne sendinger. Skal f.eks. markedsavdelingen sende ut reklamemateriell til butikk, opprettes en sending direkte i Log:nett. sier Tangen. – Tilbakemeldingen fra Log:nett brukerne er meget bra. Dette er absolutt en plattform å bygge videre på i forhold til eksterne aktører, avslutter han.

Transportnett er stolte av å ha med Onninen på laget og vi gleder oss til veien videre!

 

 

 

VIL DU VÆRE EN DEL AV OSS?

Det kan være akkurat deg vi ser etter.

Vi merker vekst og økt etterspørsel både fra eksisterende og nye kunder. Vi ønsker oss derfor en løsningsfokusert og kundeorientert KAM / konsulent som brenner for logistikk. Du vil være en viktig brikke i prosjektgjennomførelser, videre utvikling av funksjonalitet og vårt ansikt utad mot nye / eksiterende kunder i mange sammenhenger.

Din hverdag hos oss vil bl.a. omfatte:

Pre-sale, Salg bl.a.:

Informere nye kunder om muligheter knyttet til selskapets løsninger:

  • Arrangere workshops for å identifisere muligheter og utfordringer i kundens logistikkprosesser skape en ROI
  • Hjelpe kundene med å utvikle og implementere Log:nett TMS løsninger tilpasset våre standard løsninger
  • Holde fagpresentasjoner for kunder

Gjennomføre forprosjekt:

Være produktspesialist mot kunder ved implementering av Log:nett TMS 

Bidra til å bygge opp et ledende konsulent miljø for TMS løsninger, som bygger på Log:nett plattformen

Bidra med ideer og innspill til selskapets produktutviklingsprosesser.

 

Relevant arbeidserfaring og bakgrunn

Bransjeerfaring: Distribusjon, logistikk, konsulentbransjen og/eller IT bransjen, feks:

  • Implementering av datasystemer(f.eks. ERP/WMS)
  • BI kompetanse med eksp. Qlik
  • Transportadministrative systemer
  • Prosessforbedring og Forandringsledelse
  • Økonomi og administrasjon
  • Stillingserfaring: Senior Konsulent
  • Transportsjef/Logistikk sjef – leder
  • Distribusjonssjef

Utdannelse: Høyskoleutdanning på Bachelor, Masternivå, f.eks.:

  • Teknisk utdanning innenfor IT og/eller logistikk
  • Økonomi / Administrasjon

Personlige egenskaper

  • God, pedagogisk kommunikator
  • Selvstendig
  • Løsningsorientert
  • Omgjengelig og kundeorientert
  • Forretningsfokusert
  • Faglig dyktig
  • Vilje til læring og videreutvikling

Vi tilbyr deg

  • Sterkt faglig miljø
  • Spennende og varierte arbeidsoppgaver
  • Selvstendig rolle med stor innflytelse
  • Faglig utvikling
  • Trivelig arbeidsmiljø
  • God, konkurransedyktig og resultatbasert kompensasjon

Dersom du har spørsmål kan du henvende deg til Jan Ole Hansen: jan@transportnett.no.

OPPDATERING AV APPER!

I disse dager legger det ut oppdatering til våre apper tn:driver og tn:distribute. Hold utkikk etter oppdatering på din enhet!

 

tn:driver:

Det er nå mulig å ta tiden på et enkelt oppdrag eller artikkel som utføres.


tn:distribute:

1. Når man logger inn vil man få ned alle ordre som ikke er levert eller Levert Terminal.

2. Når man setter status Leverteller Levert Terminal vil ordren blir fjernet fra Ordre liste og lagt i en egen list med leverte ordre. Disse kan finnes ved å velge Vis Leverte i menyen.

3. Dersom sjåfør skanner et sendingsnummer eller sscc nummer og denne sendingen ikke finnes registrert i Log:nett:  Systemet tar vare på disse skanningene med dato, klokkeslett og app/bil id i 91 dager. Hvis ordre blir registrert med sendingsnummer eller sscc nummere i Log:nett innen fristen på 91 dager vil Log:nett sammenstille disse mot registrert ordre og legge dem på ordren så de kommer opp på sporingssiden. Log:nett vil også ta vare på kundens signatur i 95 dager og matche disse mot ordren når ordren blir registrert.

NY KUNDE!

Transportnett har gleden av å meddele at vi har signert en 5årig avtale med Høiax.  

Høiax ble grunnlagt i Fredrikstad i 1927, og er Norges eldste produsent av varmtvannsberedere. Hovedkontor og produksjon ligger også i dag i Fredrikstad. Høiax har også butikker og salgsavdelinger i Oslo, Trondheim og Bergen.

- Vi på transportnett är glada över att ha blivit eniga om en 5 årig plan där vi kan implementera Log:Nett och på sikt bygga ett gott samarbete. Vi ser stor potential för att lyckas tillsammans med kunden i våran jakt på att bli den mest eftertraktade leverantören av TMS, säger Christian Johannesson i Transportnett. Det är ett viktigt steg i ledet i våran ambition att få in en fot innanför VVS. Nu hoppas vi att ordet sprider sig och att fler kunder innanför denna bransch kommer att vara intresserade av våra lösningar, fortsätter han. Väl mött i 2015!

Les mer om vår nye kunde på deres hjemmesider her.

(bildet er lånt fra deres websider)

NY KUNDE!

shutterstock_158522279.jpg

Maske Gruppen AS har valgt Log:nett som sin nye TMS plattform for å administrere transport og edi-kommunikasjon. 

- Vi er stolte over at Maske Gruppen har valgt vår løsning.  De er en ledende leverandør av rekvisita til norske bedrifter og vi er glad for å gi de IKT - støtte, bedre kvaliteten på logistikk og gjøre så leveranser kan dokumenteressier Jan Ole Hansen, adm.dir, Transportnett.

NÅ ER DET HELT UT MED KJØRESEDDEL OG BLÅLAPP!

Vår nye app tn:driver gjør at sjåfør selv registerer oppdragene. Vi gir dere en ny arbeidshverdag uten papir. Dette er en vesentlig endring av dagens rutiner som gir umiddelbare gevinster.  Løsningen er bygget på prinsippene om "self service" som våre andre løsninger, og fungerer med alle transportsystemer. Appen er også kompatibel med vår flåtestyringsmodul.

Appen har følgende funksjoner:

Motta oppdrag fra kjørekontoret 

Opprette oppdrag

Velge artikler 

Registrere tid

Prise oppdrag

Automatisk/manuell tid

Historikk

GPS og flåtestyring

 

SERVICENORDENGROS HAR VALGT TRANSPORTNETT

De kom til oss med et ønske om kontroll på avganger og skanning. Samt å kunne automatisere sending av oppdrag til eksterne transportører.

Dette har vi løst ved å gi dem:

  • Kontroll over utgående varer
  • Kontroll på rett prising fra eksterne transportører
  • Kontroll på leveringsstatus – samt mulighet for sjåfør å sjekke at alle varer er med på ruten.
  • Kontroll på om fraktbrev fra eksterne kunder leveres inn av sjåføren for fakturering
  • Autoprinting i henhold til ekstern transportør og  sine krav til etiketter
  • Autoprinting av etiketter etter plukk
  • Rutesetting for automatisk filoverføring til eksterne transportører
  • Integrasjon mot Consafe WMS
  • tn:distribute app
  • Web-ordre bestillingsside for eksterne kunder
  • Fil integrasjon fra eksterne kunder
  • Utsendelse til bil via tn:distribute for innhentingsoppdrag

Vi ønsker dere lykke til videre!