Produktoppdatering uke 10: Ny funksjonalitet i tn:driver

Vi har gode nyheter til alle brukerne av appen tn:driver. I dag har vi oppdatert Google play Store med en ny versjon. Denne versjonen inneholder en del feilrettinger som vil forbedre brukeropplevelsen og ytelsen.

Flere brukere har påpekt at man ikke kan logge ut fordi man har usynkronisert innhold i appen. Det er mange årsaker til at kommunikasjonen kan stoppe opp. Ved å trykke på knappen for manuell synkronisering vil man restarte kommunikasjonsprosessen.

manuell synkronisering

God helg!

 

 

Vedlikehold av SMS kontakter i deres løsning

 
14_-_SMS-512.png
 

Dersom dere ønsker å motta driftsmeldinger på SMS fra Log:nett, er det viktig at kontaktpersoner i systemet er oppdatert og at det er huket av for at disse skal motta driftsmeldinger.

For å oppdatere deres kontaktliste gjør du som følger:

  • Logg inn i løsningen deres

  • Finn menypunktet som heter "oppsett" og velg "SMS Kontakt" i utlistningen

  • Deretter fyller du ut feltene med informasjon og huker av for at kontakten skal motta driftsmeldinger. Merk! Det er minst en kontakt som må være registrert i listen!

  • Lagre dine endringer

Ta kontakt med oss om du er usikker på hvordan du går frem!

FELLESKJØPET: Effektivisere all inn- og utgående transport

Felleskjøpet har inngått en kontrakt med Transportnett, som skal levere TMS-støtte på alle inn- og utgående varestrømmer. – Systemet, som idriftsettes 22. januar 2018, vil effektivisere alle inn og utgående transport, sier daglig leder Jan Ole Hansen i Transportnett AS.

Felleskjøpet

–TMS-støtten for inn og utgående transport vil forenkle varestrømmen og samle alle transportoppdrag i ett system på tvers av Felleskjøpets forretningsområder, sier Hansen. – Dermed slipper de å forholde seg til flere transportører.

Per Øye

Strømlinjeformede transportoperasjoner

– Vi har store forhåpninger til TMS-løsningen fra Transportnett som kan bidra til å effektivisere og strømlinjeforme våre transportoperasjoner, sier logistikksjef Per Kristian Øye i Felleskjøpet. Han har store forventninger til utbredelsen av systemet i alle ledd av virksomheten.

Konsolidering av varestrømmen

Med TMS-støtten fra Transportnett har Felleskjøpet har fått en løsning for konsolidering av varestrømmer ut fra egne avdelinger. Løsningen sitter mellom ERP og TMS og samler ordre og varelinjer til en sending. Avdelingene til Felleskjøpet kan komplettere med mål og vekt på sendingen og sende transportoppdraget til TMS for videre håndtering. – Dette vil effektivisere intern logistikk og utgående transporter, sier Hansen.

Leverandørportal

Systemet fra Transportnett har en egen leverandørportal der alle leverandører kan hente opp alle ordre/varelinjer, som Felleskjøpet har bestilt og samle dem i en sending. Leverandørene kan komplettere med mål og vekt på sendingen, og sende transportoppdraget til TMS for videre håndtering. Etter at TMS har gjort en vurdering av transportør, returneres transportørvalg til Transportnett, som oversender fil med etiketter og fraktbrev tilbake til brukerne.

– Fra TMS-systemet vil Felleskjøpet benytte oss for EDI-oppkobling mot transportører til å sende transportbestillinger, motta sporingsinformasjon og statusoppdateringer, sier Hansen til slutt.

tn:distribute app - Endring i visning av adresseinformasjon i ordrelisten

I versjon 661 har vi lagt til en endring for adresseinformasjons visning i ordrelisten basert på statustriggere.

Tidligere var det slik at adresse informasjonen i ordrelisten ble endret fra hente adresse til leveringsadresse når oppdraget ble "akseptert" av sjåføren. 

Vi vet flere av dere har ventet på at vi skulle gjøre endringer i statusprogressjonen slik at ETD tid/dato og henteadresse blir stående i ordrelisten til transportoppdraget er oppdatert med en "hentet"-status. 

tn-distribute_661.png

Bildet overviser er et oppdrag som er tildelt og er blitt akseptert av sjåføren. ETD tid/dato og henteadresse blir nå stående når sjåføren aksepterer oppdraget i ordrelisten.

tn-distribute.png

ETD tid/dato og henteadresse endres til ETA tid/dato og leveringsadresse når sjåføren setter status hentet /hentet terminal på oppdraget i app. 

Tips!

Man enkelt kan sette status på flere ordre samtidig ved å markere "boksene" til høyre på oppdrag i ordrelisten - trykk deretter "ferdig" og sett deretter ønsket status. 

Vi håper dette blir bra.  Ha en strålende dag!

LARS RYDE: Ny rådgiver i Transportnett

Lars Ryde

– IT-kompetansen som jeg tilegnet meg er relevant for stillingen som jeg nå bekler i Transportnett.

Lars Ryde er ansatt som rådgiver i Transportnett hvor han sammen med selskapets medarbeidere skal sy sammen skreddersydde IT- og logistikkløsninger for kunder. Oppgavene er allsidig og spennende og matcher yrkeserfaringen til Lars. Han har bl.a. jobbet som Driftssjef i RKC AS i Tønsberg som er importør og grossist av Gjør-Det-Selv produkter. Her lærte han alt av lager- og logistikkfunksjoner fra bunnen av. Denne erfaringen har kommet godt med i hans videre yrkeskarriere. Lars har videre jobbet i Bring Warehousing AS, hvorav 3 år som avdelingsleder og 3 år som logistikksjef. I tillegg har han arbeidet 4 ½ år for WebOn AS. 

Nyhet i tn:bulkcargo app

manuell sekvens

Flere av dere har sikkert opplevd å få beskjed om "ID Venter"  når dere har registrert oppdrag i appen. Vi har observert flere henvendelser til vår support i regi av at denne meldingen ikke er blitt borte og at man ikke har fått oppdragene inn i systemet på web. Det er mange årsaker til manglende synkronisering mellom apper og systemet på web. Men vi har lagt til en mulighet for å restarte denne synkroniserings prosessen.

Under menyen til høyre i din app har du et nytt punkt som heter "Manuell synk". Trykk på denne og appen vil vil starte synkroniseringen.

Du vil få beskjed om at en oppdatering er tilgjengelig i din Google Play Store. Husk å logge ut av appen før oppdatering dersom du er innlogget.

IKT-systemene til Transportnett: Bidrar til omsetningsøkning på 80 millioner kroner

 – Uten gode IKT-systemer er det vanskelig å overleve som transportør. De er avgjørende for om vi vinner oppdrag eller ikke, sier daglig leder Morten Nore i Moss Transportforum.

– Uten gode IKT-systemer er det vanskelig å overleve som transportør. De er avgjørende for om vi vinner oppdrag eller ikke, sier daglig leder Morten Nore i Moss Transportforum.

– Uten IKT-systemene til Transportnett hadde vi ikke klart å omsette for mer enn 80 millioner kroner mot 160 millioner i dag. Høyst sannsynlig hadde det for lengst vært kroken på døra for vår virksomhet, sier daglig leder Morten Nore i Moss Transportforum (MTF). 

Morten Nore er ikke i tvil om at IKT-systemene fra Transportnett har vært avgjørende for selskapets sterke vekst frem til i dag. 260 000 årlige transportoppdrag taler for seg selv. – De siste store kundene vi har vunnet, i skarp konkurranse med andre transportører, skyldes IKT-løsningene og vår egenkunnskap om dem. Dette er vårt kjernesystem som bærer mye av den daglige driften. Vi har vært med på å utvikle og tilpasse det til vår forretningsdrift, understreker han. 

 

Løsningsorientert bedrift

Moss Transportforum er en moderne og løsningsorientert bedrift med kundetilpassede løsninger for transport, lagring, spedisjon og logistikk. Siden starten på 1930-tallet – den gang som Transportsentralen A/L - har kvalitet vært retningsgivende for virksomheten. 

 

MTFs kongstanke

Kongstanken til MTF var å utvikle et IKT-system som kunne deles med andre transportører. – Sammen med Transportnett har vi laget en dataplattform til glede for flere involverte parter. De er flinke å tilrettelegge teknologien med .net-programmering og app-løsninger. På vår side har vi vært tålmodige og latt dem bruke den tiden de har trengt på å utvikle state-of-the-art systemer. Det omfatter bl.a. en webløsning for bestilling av tjenester, sporing av forsendelser og kommunikasjon mellom kunde og transportør. Med Track & Trace får kundene inngående informasjon om enkeltsendinger. Via EDI kan de følge forsendelsene fra ordren registreres, til varen er kvittert ut hos kunde, påpeker Nore.

 

Web-basert plattform

– Sitter kunden på hytta og venter på en forsendelse, kan han/hun få oversikt over hvor den befinner seg geografisk og med forventet ankomsttid. Fra dag en har Transportnett benyttet en web-basert plattform som gir kundene rask oversikt over egne sendinger, sier Nore. 

 

Stykkgodsløsning

MTF har i mange år benyttet stykkgodsløsningen til Transportnett, som det siste året er utvidet med en app-løsning. – Her har brukere/sjåførene tilgang på en aktiv app hvor de kan legge inn og få oversikt over sine forsendelser.  De kan foreta endringer i kilo og volum og legge med bilder i tilfelle brekkasje, sier Nore. Han legger til at MTF er en relativ liten bedrift som i alle år har basert seg på tillitt mot eksterne aktører og kunder. – Ordningen har fungert tilfredsstillende i alle år. Når kundene ringer og spør hvor pakken med forsendingsnummer befinner seg, kan våre medarbeidere gå inn i datasystemet og gi en tilnærmelsesvis riktig tidsangivelse når bilen er fremme hos kunde. Kundene har nå tilgang på en web-løsning med bl.a. terminal- og hentestatus. 

 

Bulk Cargo massetransportløsning

Bulk Cargo er et annet produkt som Transportnett har utviklet sammen med TS Forum. Det tar automatisk hensyn til ventetider, lastemengde, fraksjoner m.m. Systemet har vært i drift i fem år. I fjor ble det utvidet med en ny app-løsning. Når f.eks. sjåførene har kjørt 5 lass og er ferdig med dagens oppdrag, foretar systemet prisforslag ut fra fraksjon og artikkel. – Transportnett har tilstrekkelig med datakapasitet for å unngå kapasitetsproblemer, sier Nore. Han kan fortelle at MTF har 60 asfaltbiler med kjøreoppdrag i Østfold, Akershus, Vestfold, Gudbrandsdalen og Østerdalen. – Bulk Cargo gjør oss i stand til å fakturere ca. 85 prosent av oppdragene dagen etter at de er utført. Sjåførene bruker nettbrett som plattform. Bileierne har en egen side der de kan logge seg inn og holde seg oppdatert om alt fra forretningsdrift og internkontroll. Vår kunden har også en portal hvor de godkjenner alle utførte oppdrag før faktura sendes.

 

Kranbiler

En rekke transportsentraler har til nå benyttet ordresedler (blålapper) når de har vært på kranbiloppdrag. Et nytt system med kjøreseddel tn:driver fra Transportnett gjør det mulig å legge på tilleggstjenester. – Med en app kan vi tildele sjåførene nye oppdrag på byggeplass. Må sjåføren bruke en jibb, føres det som en tilleggstjeneste. Det er også en egen plukkfunksjon hvor sjåføren får eksakt informasjon om hvor lang tid arbeidet tar. Det gjør at arbeidstiden og prisingen blir riktig kalkulert, i tillegg til underlagsinformasjon som beskriver hva som er gjort, sier Nore. Han kan fortelle at TN Driver er et viktig verktøy for sjåfører, kunder og MTF. – Kundene får oppdatert informasjon om hvilket arbeid som er utført. Morgenen etter før kl. 0900 mottar de faktura med riktig arbeidsbeskrivelse. – I tillegg har vi full transport- og kundesporing og kan fysisk dokumentere når bilen var i drift og hvilket arbeid som er utført. 

 

Godt samarbeid

Samarbeidet med Transportnett har til nå fungert bra. – Jeg er opptatt av å bygge gode relasjoner til ansatte, leverandører og kunder. Vi har ikke hatt noe gjennomtrekk i MTF siden selskapet ble etablert. Kapasiteten er økt, samtidig som vi har fått nye medarbeidere som har vært med på å styrke forretningsdriften. Transportnetts medarbeidere sitter på sin side med programmeringsnøklene.. 

 

Et være eller ikke være for oss

– Uten gode IKT-systemer er det vanskelig å overleve som transportør. De er avgjørende for om vi vinner oppdrag eller ikke, sier Nore. Han mener Transportnett har markedets desidert beste TMS-løsning. – De har systemspesialister som kan løsningene til fingerspissene. Det er betryggende å ha dem i ryggen når vi har behov for nye kunde- og logistikkløsninger, avslutter Nore. 

NY FUNKSJON: Skann ukjente fraktbrev i tn:distribute app

Hvor mange ganger har du ikke ønsket at det var mulig å endre fraktbrevnummer slik at din kunde kan spore sendinger på sitt originale fraktbrevnummer?

Mange har etterlyst denne funksjonen i appen vår, da dette var en mulighet i vår gamle tn:mobile - plattform. Nå er det slik at du enkelt kan sammenstille sendingsnummer på mottatte fraktbrev og elektroniske oppdrag. Sjåføren skanner  fraktbrev og knytter det til en mottatt ordre i tn:distribute app. Fraktbrevnumret byttes ut med din kundes sendingsnummer og oppdateres inn i Unitrans.

På denne måten får man sporet "riktig" sendingsnummer og man gir god kundeservice!